söndag 7 april 2013

10 veckor som förändrat mitt liv

Imorgon går jag in på V11 med att äta Lchfinriktad kost. När jag började tänkte jag, vi får se hur det går... idag har jag funnit ett helt nytt sätt att tänka när det gäller min kost, sömn och min träning. Jag har aldrig mått så här bra i min kropp som nu och det måste vara ett resultat av min kost, träning och sömnomläggning. Vaddå sömn tänker ni? Jo, jag har alltid varit en sådan som sovit pyttelite och klarat mig perfekt. 5-6 timmar/natt har varit standard. Jag har inte tyckt att jag behöver mer men när jag la om kosten bestämde jag mig även för att börja sova 7 timmar minst och har sedan följt detta benhårt och vilken skillnad jag känner. När klockan ringer är jag inte helt slut som tidigare utan går upp utan problem. OCH KÄNNER MIG PIGG!

Under dessa veckor har jag läst, läst och åter läst om LCHF och lärt mig mer och mer om hur vi skall äta för att få i oss det som våra kroppar vill ha. I början åt vi mycket mejeriprodukter men det har jag nu så sakteliga börjat ersätta mot mer livsmedel som är feta i sig själv överlag, allt för att få i oss den mängd fett som behövs för kroppen.
I ett ganska tidigt stadium av kostomläggningen började jag sporadiskt läsa artiklar och bloggen som skrivs av Erika Kits Gölevik och hennes livsfilosofi tilltalar mig. När hon skrev att kroppen är en maskin som måste matas med rätt bränsle för att fungera som bäst och framför allt hålla som längst ja då började det ringa klockor i mitt huvud och de gamla sockerspökena i mitt huvud började känna sig rädda.. Det är inte min kropp som vill ha socker och onyttiga saker det är mina hjärnspöken och de tänker jag mota bort för evigt nu och jag har kommit en lång väg under dessa veckor kan jag säga...

När det gäller min träning har jag fått otroliga resultat under dessa veckor trots att jag inte tränat mer eller annorlunda än förrut, snacka om ett bevis på att jag tankar min kropp med rätt bränsle.

Här kommer två citat som jag hittat på Erikas blogg och de stämmer så bra in tycker jag på vad jag försöker uppnå:

"Man kan träna hur mycket som helst, äter man inte bra kommer man varken få särskilt synliga resultat eller må så bra som man förtjänar...
Att vänja av kroppen med sådant som den alldeles uppenbart inte behöver (socker, mjöl, halvfabrikat etc) – för att liksom börja om på ett vitt papper och dessutom bli av med sötsug – DET tror jag på."
- Erika Kits Gölevik

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...